27 Kasım 2015 Cuma

SALIPAZARI SAMSUN

SALIPAZARI HIDIRELLEZ                                   ETKİNLİKLERİ

Çarşamba’da çalıştığım altı yıl boyunca gidemediğim Samsun’umuzun tarihiyle doğasıyla insanıyla görülmeye değer Salıpazarı ilçemize pazar sabahı yedi otuz sıralarında ulaştık. Gün boyu güzel ilçemizi gezdirecek olan Belediye Meclis Üyesi Nuray ERENSOY derneğimiz SAMFAD’ı şehrin meydanında karşıladı.
  İlk olarak ilçenin kuzeyindeki tepede bulunan Garpu Kalesi’ni (Amazon Kalesi) fotoğraflamaya gittik. Yol boyunca sağlı sollu meşe, gürgen, karaağaç, kızılağaçların yapraklarının arasından sızan günün ilk ışıklarının hareketleri sabahın erken saatinde niçin burada olduğumuza iyi bir cevaptı. Arabamızı yolda bıraktık ve kaleye yaklaşık on beş dakikalık bir patika yoldan yürürken yol boyunca rengarenk dağ gülleri, pembeli morlu sarılı komarlar, papatyalar daha bin bir çeşit çiçekler ve bunların etrafa yaydığı eşsiz bir rayiha kaleye çıkmak için yeterli bir nedendi. Sanki kale yol boyunca bu güzellikleri insanlara sunmak için inşa edilmişti. Kale yolu boyunca aşağı vadide sisler arasında tepeleri görünen dağ silsileleri ve sis denizi muhteşemdi. Kalenin tepesi tüm doğaya hakim insanın huzur bulacağı bir yer. Sadece kale ve kaleye çıkan patika yolu görmek için bile Salıpazarı’na gitmeye değer. Kendimi Doğu Karadeniz Yaylarında yaptığımız yürüyüşlerde hissettim.
 Kale dönüşü acıkmıştık ve sabah kahvaltısında Belediye Başkanı Halil AKGÜL derneğimizi Saklıbahçe Tesisleri’nde ağırladı. Kahvaltıda yediğimiz su böreğinin tadı damağımızda kaldı ki salı akşamı dernekte ağırlayacağımız misafirlerimiz için sipariş verdik.
 Görülecek o kadar çok yer vardı ki kahvaltıda çok zaman geçirmek doğru olmazdı. Biz de öyle yaptık ve Yeşil Köyü Samsama Tekkesi ve mezarlığını ziyaret ettik. Mezar taşları ve dizimi Şaman tarzında.
 Esat Çiftliği Köyü’ne geldiğimizde herkes köy meydanında şenliklerin içindeydi. Bir tarafta ızgarada pişen köftelerden etlerden gelen mis kokular, diğer tarafta dondurmacının sesi ve meydandan gelen yöresel kıyafetleriyle davulcu ve zurnacının insanı o yöne çağıran sesi. Meydana geçtik onları fotoğrafladık. Halkla birlikte davul eşliğinde oynadık.
  Avut Köyü Şenliklerini kaçırmamalıydık, Avut’a geldiğimizde semahın sesi arabamıza kadar ulaşıyordu. Semah gösterileri de fotoğraf karelerimizde yerlerini aldılar.
 Gün batmadan fotoğraf için gerekli ışık kaçmadan Karacaören Şelalesine varmalıydık. Karacaören Şelalesi 87,5m yükseklikten akıyor şelalenin yarısında düz bir yer oluşmuş oraya biriken sular küçük bir göle dönüşmüş. Şelalenin yarısına kadar tırmanıp göle yakın yerde bulunan düzlükte piknik yapan insanlar vardı. Yurdumun misafirperver insanları yine oradaydı. Yemeklerini bizimle paylaşan Nuray Yaşar Genç çiftine Ebru Akkaya’ya, bizlere hemen semaverde çay demleyen Recep Kurnaz’a dernek adına teşekkür ederim.
 Karacaören Köyü’nden geçerken bize sıkılmadan poz veren Mücahit ve kardeşlerini de unutmamak lazım. Babası hemen çay hazırlamış getiriyordu fakat bizim içecek vaktimiz yoktu teşekkür ederek ayrıldık. Salıpazarı insanının misafirperverliğini ve samimiyetini unutmayacağız.
  Alan Köyü’ndeki 150 yıllık Alan Cami’nin saç minaresi ve iç motifleri görülmeye değer. Akşam oluyordu Nuray Hanımla yolda konuşurken görülecek daha birçok yer olduğunu söyledi, onları da bir daha ki seferde gezdirme sözü aldık.
  Akşam yemeğinde Nuray Hanım ve Belediye Başkanı’yla konuşurken Salıpazarı’nın kestane balının , suböreğinin ünlü olduğunu öğrendik. Ayrıca sonbaharda ağaçların sararan yapraklarıyla Salıpazarı’nın ayrı bir güzel olduğunu da eklediler. Yeşil doğasını, ağaçlarını Terme Çayına borçlu olan Salıpazarı’nın sonbaharının da sarı turuncu kımızı renklerle ayrı güzel olacağı aşikar.
   Her güzel gün gibi bu da bitiyordu ve ayrılık zamanı gelmişti. Bizi misafir eden Belediye Başkanı’na, bize bölgeyi gezdiren Nuray Hanım’a SAMFAD ve kendi adıma teşekkür ederim.